fredag, mars 13, 2009

Better times

En dec vit ljuvlig ren snö. Två intervjuer och än mer intressanta jobb. Och antagligen mindre betalt ju kuligare jobb. Skidor i kvällsmörker och överdrivet bra spår för att vara stockholm i nästan mitten av mars. Hela innerstan är ju täckt av snö på gräsytor och där det inte saltats.

Börjar känna igen mig efter att ha trampat runt kring riddargatan musikmuséet artillerigatan linnégatan garnisonen. Fast jag fubbade en yngre tjej som skulle till kaptensgatan så när som på ett halvt ynka kvarter när jag pekade nästan jätterätt mot gatstumpen jag aldrig kommer att kunna namnet på trots att jag jobbat där på mitt första jobb. Lyssnat på trumpetande och hästklapper och sett bajs trilla i gatan. Stående på lilla balkongen över fina gatan med blanka mässingskylten i porten. Då allt står still när hovstallet är ute och rör på sig. Svettats på knarrigt parkettgolv när sommartempen varit över tjuåtta ute som inne. Repat musikgympa mitt i natten till mitt första egna pirriga pass. Kassettband. Blivit inlarmad nån gång när dom andra inte fattat vi var kvar på after work eller still working eller både och.

Man har möblerat om på akademibokhandeln. Längs nån gata nedanför stureplan går jag förbi två tjejer som klurar på hur vätskor får tas med på flyget. Hundra milliliter max. Får man ta med flera? Jag förvånas inte över allmänbildningen. Förbi tures undrar jag som vanligt om ölfolket som sitter där verkligen jobbar eller bara glider omkring med alldeles för bra betalt. Som det brukade vara. Klockan femton en vanlig onsdag. Visserligen förra veckan men ändå. Inte precis working class heroes. Troligen inte några hjältar alls.

Fattas bara god mat som mättar och fyller istället för de två olika frukostvarianter jag hann slänga i mig till lunch samt kvällsfika. Väldigt lite kuddsnack. Bara på distans.

Och klockan är inte helt plötsligt väldigt mycket. Jag som trodde att några varv i snön skulle göra mig trött men det har slagit helt fel. Det är ett märkligt liv att springa på intervjuer varje dag.

edit: ännu märkligare att det senare inlägget är en kvart innan det förra.