måndag, oktober 06, 2008

Min pappa

Min pappa skulle bli konsertpianist.
Min pappa spelade otroliga klassiska stycken, oftast gratis.
Min pappa var generös och ställde upp för andra.
Min pappa satte ofta min mamma och sin familj i andra hand.
Min pappa var knappast ett föredöme för alla.
Min pappa var drivande och entusiastisk.
Min pappa brann för sina idéer och var lite visionär.
Min pappa var både chef och inblandad i politiken.
Min pappa brydde sig om barnen men var aldrig hemma.
Min pappa kunde bjuda hem folk utan att mamma var förberedd på gäster.
Min pappa hade ofta med mig till hans arbete.
Min pappa föll från blött plåttak med träskor på. Hur dum kunde man vara?
Min pappa har inspirerat mig spela piano, jag bläddrade igenom alla noter hemma och försökte se vilken musik han själv spelat genom att tänka mig hur noterna lät.
Min pappa tror jag uppskattade att jag kunde für elise utantill som tolvåring men han fick aldrig chansen att höra så mycket.
Min pappa var inte så stark fysiskt sett.
Min pappa skötte inte sin hälsa.
Min pappa avslutade aldrig sin sista arbetsdag.


Min mamma har alltid tagit hand om hemmet.
Min mamma har alltid skött ekonomin för det kunde inte pappa.
Min mamma har alltid gnetat och sparat och fixat.
Min mamma hade ofta med mig till hennes arbete.
Min mamma har alltid saftat och syltat själv.
Min mamma har alltid ställt upp för barnen och skjutsat hit och dit och hem igen.
Min mamma har alltid fixat trädgårdar, gräsklippning och planteringar.
Min mamma har ibland låtit mig fixa hennes friluftsdagar.
Min mamma har lärt mig klara mig själv eftersom hon alltid fått göra det.
Min mamma har alltid varit klok och tänkt praktiskt.
Min mamma har alltid uppmuntrat mig.
Min mamma har alltid haft järnhälsa trots slitage på kroppen.
Min mamma har till skillnad från min pappa vetat hur man tar hand om sig och sin omgivning.

Så olika men ändå har båda betytt väldigt mycket för mig.
Min mamma betyder fortfarande väldigt mycket för mig.