måndag, november 17, 2008

Min nya kompis

En [de: nIttI] om jag kan fonetiken rätt, är min nya kompis.

Hur som helst, fotomässan var kul att se. Mätt på bilder. Mångsidigt och skiftande, i kvalitet, tycke och smak. Träffade två före detta arbetskamrater när jag strosade runt, AD-fredrik respektive carina med sambo. Köpte böcker. Fixade gratisutskrift av en bild till min fotogeniska systerdotter. Min nya kompis mår bra. Lättlekt. Jag är nöjd. Känns som en lättnad efter pengaväntan och tvekan inför tekniska begränsningar. Som julafton på ett bra sätt.

Nu har jag lika grejer som mattias klum. I alla fall minneskortet.

2 Comments:

Blogger Joules said...

åh berätta mer om din nya kompis!

23/11/08 23:22  
Blogger godisgrisen said...

Lätt att säga bra saker om kompisen!

Den är lättknäppt. Sitter skönt i min hand. Supersnabb hjärna och skarp blick för både stilla och rörliga mål. Fyra bilder i sekunden. Minst sexhundra på ett batteri. Kompisen och jag klickar verkligen utan problem.

Inbyggd bildstabilisering i objektivet vilket funkar bra, speciellt för mig som inte har gamla objektiv eller kamerahus.

Skall skaffa nya linser till min kompis så att den ser bra även på långt håll samt lite filter som repskydd. Menysystemet lättläst. Filma (japp!) i "live"-läge är enkelt, 1280x720 16:9 format. Lätt att radera felträffar. Dessutom utgång för hdmi till tv. Och gps, för geotaggning av bilderna, kul men lite overkill, gps ingår ej.

De enda nackdelar jag hittills sett är att man inte kan köra med autofokus vid filmläge samt att beskärning av bilder i både stående och liggande format inte är så flexibel som min gamla kompakt klarar. Glömmer man motljusskyddet på objektivet vid blixtljusförhållanden fås en svart skugga i nederkant på köpet. Priset var högt bara för att den är såpass ny som den ändå är som modell, men det finns lite att växa i - hoppas jag.

2/12/08 02:06  

Skicka en kommentar

<< Home