söndag, januari 11, 2009

Alla dessa fina

Jag har en kompis vars flickvän firade trettio igår. Hon har en massa fina vänner som är jättetrevliga. Hans vänner likaså för den delen men hennes överväger. En av dem är en singelmamma jag lagt märke till tidigare, otroligt ödmjuk, driftig och pigg på många sätt. Synd att hon skall hem tidigt för att sköta sitt på hemmaplan. Henne skulle jag lätt leva med. Det var mer äkta par bjudna den här gången och fler småpluttar som hängde med vilket bara var kul. Känns trist att en skön fest måste ta slut.

Bär emot att säga att jag bara orkade med en vända av den jättegoda grekinspirerade maten och även att en rymlig mage som vanligen gillar mängd före kvalitet måste säga stopp efter andra rundan gräddtårta, rödavinsbärsglasyr på kolabotten och slutligen ett överdådigt fat med chokladrutor. En godisgris i sitt esse kan tyckas. Omgiven av alla dessa fina människor och massa god mat.

Och vilken lägenhet sen, stilfullt nyrenoverad etage i mjukt vitt, grått och brunt trä. Belägen högst upp under taknocken med över hundra kvadrat på två plan och fönster åt tre håll. Familjen tror jag äger eller ägde huset, inte direkt konstigt i det perspektivet. Där skulle jag vilja bo om jag flyttar. Men jag skulle hellre välja ensamma mamman. Nu skall en mätt, glad, trött, nöjd och belåten gris lägga sig och sova. Kanske drömma lite också.