tisdag, juni 09, 2009

Deltidsdistansstudier

Gillas inte av AEA. Det är en sjuk regel som uppenbarligen möjliggör deltidsstudier upp till halvtids studietakt bara de är schemalagda. När f-n skall en sådan studerande då kunna söka jobb på så kallad heltid? Men om man som jag är registrerad på fristående halvfarts internetbaserade högskolekurser vilka jag kan sitta hemma i soffan och göra under kvällstid utan att det stör någon, inte på något sätt. Då får man minsann inte göra det. Överhuvudtaget. Det är som att farbror regeringen och lagstiftare verkligen klampar in i ens sovrum.

Det är förmodligen enklare att få dispens om du vill gå nån jävla filosofisk antropologikurs, men fan ta dig om du redan råkade "studera" fackämnen "på fel sätt", som inte hindrat ett heltidsjobb och mer därtill, innan du hamnar i klammeri med af och aea.se när avsikten och syftet var och är att förbättra dina kunskaper och meriter för att lättare kunna hitta andra eller fler jobb.

"AEA:s prövning tar endast sikte på att avgöra om du i första hand kan anses vara arbetslös eller om du är att betrakta som studerande." (Jag tillbringar mer tid i duschen eller i affären för att handla mat än jag "studerar", utslaget på en termin eller what ever)

Sen står det massa blaj som inte stämmer. Sanningen är, enligt handläggare K och detta på en direkt fråga, att dom inte skriver som det är på hemsidan för det brukar dom upplysa om per telefon istället. Det var fan i mig den dummaste förklaring jag nånsin hört. Om dom har en okänd regel eller praxis som troligen alltid ger nobben, varför i helvete upplyser dom inte om det? Akademiker kan faktiskt läsa men jag undrar vad det är för kompetens på myndigheten a-kassan resp af.

Och a-kassans handläggare säger att af inte kan sådant här, på frågan om varför af sagt att deltidstudier enligt ovanstående är okej, som svar på en direkt fråga. Man känner sig verkligen inte lika inför lagen.


Motion 2008/09:A205 Möjlighet att studera under arbetslöshet (motionen avslogs)
Motion 2008/09:A208 A-kasseersättning och studier (motionen avslogs)

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

vad är så sjukt med att du inte får finansiera dina studier med akassa när resten av världen tar lån/arbetar för att kunna plugga? ta ut silverskeden ur mun och kavla upp ärmarna.. slyngel!

2/7/09 01:02  
Blogger godisgrisen said...

du har nog missförstått detta en hel del. jag har inte tänkt finansiera mina studier med a-kassa. jag vill ha möjligheten att fullgöra kurserna den dag jag får tid (som anställd eller whatever) men jag får inte ens vara registrerad som studerande, trots dispensregler, oavsett om jag pluggar en minut eller på halvtid och även få a-kassa, det senare som varenda jävel i sverige betraktar som självklart. kurserna är något jag hade med mig redan som heltidsarbetande så kom inte här och be mig göra något jag inte göra så mycket åt, tack.

jag har redan mina lån och jag har arbetat.

slyngel!

15/7/09 23:35  

Skicka en kommentar

<< Home