onsdag, oktober 03, 2007

3rd line

support.

Om planering.
Om Do's and Don'ts.
Om en lite halvjobbig jobbdag. Framför allt för kundens del.

Måndag eftermiddag fick jag frågan om jag kunde vara kontaktperson gentemot kund och deras konsultbolag som driftar allt. Omgående klurar jag lite och efterfrågar info om vad vi förväntas göra och vilka nya servrar vi skall accessa för att upprätthålla SLA'et.

Igår hade holländarna flyttat sin produktion till en tysk stad. Skarpt. Inte för att provköra och se att allt snurrade som det skulle under en längre tid. Utan bara så där, ungefär som man knäpper med fingrarna. Lite överdrivet.

Redan vid midnatt hade det hänt som inte fick hända, något funkade inte. Så man upptäcker det på morgonen och ringer jourmobilen just när jag sitter hemma i telefonkö hos skandia för att reda ut pensionsprylar när jag ändå kollar av den svenska motsvarigheten av systemet. När jag kommer in vet alla i gruppen om att det är problem, det finns ett ärende reggat på det. Först löd det amatörmässigt ungefär så här: det är något fel i nya miljön i tyskland.

Veckans support och jag är lagom sen. Nåja, jag var informerad och hade skaplig koll.

Att flytta driftmiljön utan att ha testat allt verkar vara allt annat är vettigt. Jag ser framför mig ett gäng lastbilar som kör servrar över gränsen. Från landet "drog" till landet "pils". Från coffeeshop till bierstube.

Nu har det väl inte gått till så, men man funderar... för kl 09.10 får jag ett mejl, ett e-mail, ett e-postbrev, från storkonsulten angående de nya servrarnas namn så vi kan pinga dem och skicka ip-adresserna till nätverksgruppen. Såklart släpper brandväggen hos oss inte genom trafik varför vi inte kan felsöka deras konfiguration. Klokt nog backar de flytten och kör befintlig gammal server mot ny databas, vilket också tog en stund att reda ut. Fine. Men administration och mailskrivande har spolierat en fin dag på jobbet. Och kostat massa tid och pengar förutom ett olyckligt produktionsstopp och merjobb för alla inblandade. Hur vore det om man planerat rätt från start. Och haft lite framförhållning. Tänkt på allt. Att meddela servernamn etc samma morgon efter att det kört ihop sig är varken god kommunikation eller proffsigt gjort. Skulle gärna hänga ut konsultföretaget, det är en treställig förkortning och de har en orange logga, men det är mer principen jag häpnar över. Att inte ha planerat good enough. Vad gör deras projektledare där nere? Det är inte enbart två Managers som ansvarat för hanteringen. Men någon hade i stort sett glömt oss, 3rd line support, som ofta stiger fram som 2nd line support.

Vad hände igår då, i det verkliga livet?
Såg ett riktigt sömnpiller till film hos Annelie. Det var Will Smith och hans egen lille son i en film som jag inte minns namnet på, men det handlade om en försäljare som försöker försörja sig och sin familj genom att kränga nån medicinsk apparatur och önskar ett bättre arbete. Jag fastnade för en replik där Will säger att man skall alltid veta vem som är ens far... typ, precis motsatsen när han hade sexat ihop med gamla spicegirl Mel... och inte ville erkänna faderskapet till en början. Jag minns också att jag slumrade till massa korta stunder strax innan filmen slutade och eftertexterna började scrolla förbi.

Men det var gott godis som, nästan som vanligt, närapå tog slut innan filmen snurrade igång. Och hennes granne är rätt snygg, vackra pigga ögon bakom smarta brillor, singelmamman. Och han drömmer lite igen.