onsdag, januari 14, 2009

Hela helgen

Vad gör man inte på en söndag utom att vara ledig och få vila upp sig...

Helgen eller iaf hela söndagen gick åt till akut arbete. Jourtelefonen ringer efter nio på morgonen och jag är färdig på kontoret vid halv sex. Gotland blir exempelvis utan leveranser till måndagen. Det var inte "vårt" system det var fel på, som vanligt, men incidenten stoppade upp hela söndagsproduktionen. Dyrt.

Efteråt en enkel middag hos en kompis dit jag kommer efter en kort taxiresa. Hade nästan glömt bort att jag lovat komma förbi och äta middag eftersom jag blev uppringd och inbjuden precis innan ett viktigt telefonmöte. Fokus var på allt annat än middag just då, även om det skrek i magen då vi inte hunnit äta någon lunch. Jo jag åkte faktiskt taxi några kilometer för jag var sen efter att ha pratat en stund med en väldigt fin vän, efter jobbet. Det blir lagom sen kväll hos middagskompisen. Har knappt varit hemma sedan lördag middag, än mindre sovit som en normal människa bör göra.

Så ringer dom igen kvart i åtta på morgonen. Svarar. Ringer en annan person jag blivit ombedd att ringa. Kollar klockan, det är brådis. Lite dålig framförhållning. Hinner även ringa en kollega som brukar vara först på plats, ifall han kan göra jobbet? Man vill stoppa en grej. Nope. Han är tyvärr bara på väg ännu... Hoppar i kläderna. Denna gång inte festkläderna från i lördags som jag även hade på söndagen. Två utryckningar två morgnar på raken är mer än jag vill ha.

Åtta prick finns jag på plats för att göra det jag blivit uppringd om att fixa. Tungan i rätt mun. Fingarna i styr. Göra exakt det jag skall. Tänka klart men ändå inte tänka. Bara göra. Det är inte många minuter eller sekunder jag har som marginal innan systemet drar igång. Hann inte stoppa allt, bara inaktivera grejen, och måste göra några manuella ingrepp i efterhand. Egentligen är mitt pass över, men telefonen hade ju jag så länge jag inte lämnat över den. Det där uppvaknandet vill jag inte ha i repris.

En timme senare pratar jag om att köpa frukostbaguette. En kollega mumsar på en sådan. Ser ut att vara det jag behöver. Jag är trött och hungrig men hinner inte så långt förrän jag ser något och som ser galet ut scrolla förbi i ett loggfönster på skärmen. Reagerar instinktivt i tron att jag glömt något. Klickar av misstag på fel knapp och saker som inte skulle hända, händer. Hjärtslag. Magsår för en kort sekund. Jag får lov att gå till nästa avdelning och be dem ordna upp det hela. Det är lagom kul för produktionen att behöva vänta en timme till på nästa order, speciellt med tanke på vad som skedde under söndagen utanför vår kontroll och som fick dem att jobba hela natten fram till måndag morgon för att komma ikapp. Visserligen skiftarbete men produktionsstrul är känsligt. Det kostar pengar på olika sätt och förtroendet naggas i kanten, speciellt ute i kundledet om störningar ger konsekvenser för dem.

Viss osäkerhet råder om olika saker men läget är under kontroll eftersom jag direkt gick till rätt person som ringde rätt personer i fabriken i rätt tid och meddelade rätt saker. Ledtiden är inte så lång, några minuter senare kunde gett ytterligare förseningar.

Så är det att jobba ibland. Måste skriva lite. Ersättningen för jouren är urusel. trettitvå timmar var sjätte vecka. Att vakta mobilen och hålla koll på systemet. Fyrtiofem kronor efter skatt i timmen. Inte kunna åka iväg över helgen som man vill. Nästan skönt att det händer något emellanåt och få betalt för riktigt arbete när man ändå är ofri. No, not really but that's the way it works.