torsdag, februari 12, 2009

Manligt och kvinnligt

Citerar expressen.se:

"Den vilda sopstrejken i Stockholm är över.
- Det här känns jättehärligt. Det här har ju varken varit kul för killarna, oss eller allmänheten, säger Hans-Göran Grännby, vd för Liselotte Lööf AB."


Jag brukar inte vara den som skiljer mellan kön, man eller kvinna, kille eller tjej så värst mycket. Jag hoppas jag inte kastar sten i glashus för jag är upplärd att se till en persons kvalitéer och inte till personens kön, tex en duktig javautvecklare är könsneutrault medan en söt projektledartjej definitivt inte är det, av två skäl.

I alla fall, jag kan inte låta blir att ironisera lite. Det enda kvinnliga jag kan se i uttalandet ovan om renhållningsbranschen eller bland sophämtarna även kallade renhållningsarbetare är faktiskt "Liselotte". Vd:n föregår knappast med gott exempel när han säger "killarna" om de anställda i den traditionellt mansdominerade branschen.