onsdag, augusti 05, 2009

Hittegods...

Men knappast hittelön, eller...?

En variant på cleanin' out my closet lite mer bokstavligt än bildligt och känslomässigt som eminem gjorde i sin låt.

Femhundraåtti norska kronor. Fjorton år gamla drällandes i ett kuvert jag hittade i bokhyllan. De kostade ungefär sexhundraåttio att växla till sig och med fem procents ränta i snitt skulle dom kunnat vara värda nästa det dubbla men just idag är det bara femhundrasextioen riksdaler hos forex. Eller riskdaler som jag först skrev. Kunde inte låta bli att räkna ut summan. I samma kuvert hittade jag hundra danska och fyrtio finska slantar i sedlar. Danmark har inte euro än men finnarna har det. Sedan skall säkert banken eller nån annan ha minst femtio spänn för att räkna in nio sedlar för allt besvär ;-)

Å andra sidan som en bekant sade, att innan jag hittade dem hade jag noll kronor. Och det är ju sant förstås. Frågan jag nu undrar över vad i hela h.. gjorde jag i västra grannlandet om jag först köpte sexhundra och bara gjorde av med tjugo pengar?



Andra saker som överlevt sin tid är den bortglömda röda paprika jag köpte innan midsommar och som fortfarande knappt hade skrynklats i kylen så sent som i början av denna vecka. Man undrar hur nyttig en sån grönsak är. Den både doftade och smakade röd paprika.