torsdag, oktober 18, 2007

Disktjafs och vita plagg

Joules har en poäng i ett inlägg om disktjafs. Fokusera på det positiva. Vi är bra på att gnälla i vårt fina land.

Och jag som nästan hade glömt att hänga tvätten. Tvätt med massa vita underkläder och en svart kalling visade det sig senare. En katt bland hermelinerna. En tupp i hönsgården. Tursamt nog vann den vita sidan. En klar majoritet. Den svarta blektes en aning men inget av plaggen är något jag behöver skylta med offentligt.

Halsfluss och vinterkräksjuka har däckat två kollegor under några dagar. Ledningsgarnityret har flugit iväg för att träffa kunden. Fem av oss är kvar. Sliter skojar och har det bra.

Igår, nåja tisdag, tog jag och en fd kollega raggmunk ihop på lokala halvalkispuben där dom faktiskt gör god husmanskost. Stammisarna sitter där redan vid elva och tar en stor stark innan lunchgästerna kommer. Praktiskt med serveringstillstånd, så man kan sitta under tak och få sig en stänkare.

Alla har inte samma tur med snedsparkar i livets mainstreamfåra. Så funkar det. Några kvarter bort ligger försäkringskassa, kassaservice, arbetsförmedling, apotek. Bidrag och piller. Lite välfärd. På andra sidan pendeln ligger systembolaget. Sprit. En gång träffade jag på en före detta speedwayåkare på SM-nivå som kommit på kant i livet. Klockan var säkert mellan ett och tre-halvfyra på natten när jag klev av nattbussen. Han bjöd på norrlands eller mariestad på burk. Slutet börjar ibland med separation, pengaskuld eller kickad från bostad eller jobb. Nu snackar vi inte diskbråk. Fortsätter med trösten i flaskan. I samma kvarter kostar en lägenhet över fyrtiotusen per kvadrat, såg en sådan på nätet som jag gissar är min första stora crush's gamla etta, för 1.4 milj.

Kontraster. Livet är fullt av olikheter.

Onsdag lunch smet vi in för en mastig burgare på texas longhorn där ruljansen ser ut att vara bra. Sjuttionio kronor inklusive kranvatten utesluter de flesta från en rekorderlig lunch med stora flottiga pommfritt.

Avslutningsvis lite aha-upplevelser och flyt på jobbet. Och snart är det dags för lite jobbflyt igen. Efter john blund.