lördag, oktober 20, 2007

Nostalgi

Gamla synder.

Jag städar upp i mitt liv. Tar itu. Tar fram. Tar isär. Hittar gammalt som nytt. Vet att jag måste bli av med saker. Fysiska saker. Frigöra yta och göra sig fri. Behöver knappast leta men kan inte göra allt på en gång. Blir mer plats både hemma och i pannloben. Lite lugn och ro både fysiskt och själsligt.

Sprintat iväg på saker. Klämt in allt möjligt och komprimerat kvällar till obefintligt umgänge med mina egna stilla behov. Kört i expressfart. Alltid standby för den som vill nå mig. Vänner-fest-fika-bio-flytthjälp-datahjälp. Dåtid. Nutid är annat. Nutid är att leva. Säga nej. Filtrera. Prioritera. Gå vidare.

Det finns olika sorters nostalgi. Fattas bara beavis & butthead också. Känner nördvarning befogad. Men bara här, inte på andra sidan verkligheten.







Homer Simpson i bakrutan på en toyota nära kontoret.


Gamla klumpiga femtontummaren från mitten på nittiotalet som audimammans dotter skall få. Datorn dog några år senare. Klämmer iväg ett mms för att visa skärmen funkar. Inget fel alls. Lägger upp bilden. Tar bort bilden från bloggen. Det blev så mörkt och dystert med en skruttig skärm mitt på din skärm. Det räcker med Homer.

Så tömde jag mobilen på bilder och laddade in några gamla sköna mp3-låtar istället. Nostalgi. För att njuta.