onsdag, maj 14, 2008

Bidragssverige

Nu är det inte helt signifikant för hela sjuka samhället. Men nån måste få skriva av sig. Typ jag. Jag har några vänner som råkar ha utländskt ursprung med utländska namn och inte helt rikssvenskt uttal och skriver inte perfekt heller. Dom funkar som svenskar trots sin bakgrund och delvis annorlunda kultur. Två tjejkompisar har svårt att hitta jobb trots att dom har utländsk examen eller snarare pga av deras ickesvenska examen. Här snackar vi högutbildade som läkare eller kemiingenjör. Båda har bidrag. Soc. Det är ett sjukt bidragsamhälle man skapar här i vårt fina land. Utan att ta vara på kompetens. På mitt jobb, företag alltså, finns tyskland, indien, venezuela, mexico representerade för att det är duktiga personer, inte för att dom är svenskar eller har utländskt ursprung. Om man tog tillvara resurserna skulle dom kunna betala mer i löneskatt än vad dom nu får i bidrag. Är inte det en ebberöds bank dessutom. En krona bidrag ut jämfört med en krona in och att slippa ge bort bidragskronan. Och fler människor skulle må så mycket bättre.

2 Comments:

Blogger Joules said...

jag har så svårt att få ihop det där. å ena sidan pratas det om arbetskraftsinvandring och sen kan vi inte ge högutbildade människor som redan är här jobb.

kan någon berätta hur det är tänkt egentligen?

19/5/08 22:58  
Blogger godisgrisen said...

känns konstigt när jag själv har "världens" bästa jobb. nåja... och "världens" goaste tjejkompis är utan.

21/5/08 00:48  

Skicka en kommentar

<< Home