lördag, maj 03, 2008

Tjejkompis

Om G. Åååhh så mycket hon behövde mig. Eller snarare min hjälp. Så uppjagad och lycklig när jag möter henne och jag säger att det fixar sig. Hon uppspelt och kan inte stå still. Jag nyss från jobbet.

Om H. Tjugo minuter tidigare. Stannar till och pratar innan jag skall gå. Hon kollar resor. Jag blir också sugen att åka iväg. Någonstans. Med H. Men jag måste gå. G väntar redan. Hon vet att jag kan bli sen. Hon känner mig.

Om G. Nytränad och fräsch. Hon ser inte ut att vara i sin riktiga ålder utan mycket yngre. Ett tag blir jag nästan sönderkramad och sönderpussad. Jag förstår glädjen. Känns som jag betraktar oss utifrån. Hon hoppar och ropar av lycka. Jag nöjd med att hjälpa en kär vän. Det är trots allt en stor grej hon begär men jag vet jag kan fixa det. Så jag är lugn och står och blir omkramad av en lättad tjejkompis.

Vi går runt en sväng med mat som mål. Hon vill ha pizza och ett glas rött. Jag vill inte ha pizza sittande på plaststolar. Är helt nollad vad gäller bra pizza och rödvin som kombo. Vi går förbi olika ställen, vänder mot sats och går in på haket där stammisarna sitter och för ett rätt högt tonläge. Lite trist att se hur samhället funkar. Vart pengarna från soc går. Vi tar var sitt rött och sedan favoritpizza. Minst ett och ett halvt, kanske två år sedan jag åt pizza senast. Det är hur trevligt som helst. Så trevligt att vi tar ett glas till.

G är en jordnära ödmjuk vacker tjej med humor. Seriös läggning och mål i livet. Singel. Många järn i elden. Vi trivs bra ihop men ses inte så ofta. Kanske därför vi går bra ihop. Hon är en av de få jag kan prata om allt. Samma för henne. Det känns som en perfekt och spontan fredagkväll. Vi går hem till mig och hon tycker lägenheten är mysig. Jag säger stökig. Tjejer ser ofta igenom det ytliga. Rödvinet känns av, tycker båda. Vi fixar grejen och hinner inte med så mycket mer. Sällskap till tåget. Det är sent. Hon kollar upp att hon hinner med sista bussen sista biten hem. Några minuter över på perrongen. Fyra timmar en fredagkväll går snabbt. Lite väl fort när man har kul.

Hon glömde träningsskorna i hallen. Hon har flera par, säger hon i mobilen precis när jag är hemma igen och upptäckt glömskan. Samtalet bryts efter en stund. Vi avslutar med gonattsms. Där någonstans gick jag in i drömmarnas värld. När jag vaknar har jag sovit djupt. Men jag minns vad vi gjorde igår och skriver färdigt.

2 Comments:

Blogger Joules said...

HÄrlig fredag! Hoppas lördag blir lika fin.

Vädret säger så i alla fall :)

3/5/08 18:44  
Blogger godisgrisen said...

Så fint väder ja! Tillbringat tiden på färja i helgen. Knappast det trevligaste valet och inte heller en upprepningsbar fredag.

4/5/08 18:19  

Skicka en kommentar

<< Home