söndag, maj 04, 2008

Fullt skepp

Jag blev övertalad att åka stockholm mariehamn tur och retur i lördags. Cinderella. Rederiets partybåt. Tjejkompis och hennes mor och mammans sambo. Först trevligt med ett break i tillvaron. Middag vid fönsterbord tidigt på kvällen. Tre timmar senare och efter tre efterrättsrundor har godisgrisen fått nog av ätandet. Ger höga poäng till två i serveringspersonalen och tänker att snyggare än dem blir ingen ikväll. Rekar dansgolv och publik. Får definitivt rätt om snyggheten.

Vissa personer är tragiska att se. Dom borde få behandling istället för att festa loss. Och rökrummet. Där samlas mer cancerchanser än på något annat ställe. Musiken är mestadels okej och dansgolvet fullt. Hamnar i sällskap med partygäng och L. Gängets kompisar och hangarounds dricker röker ligger och argumenterar och framför allt inte sover. Vi gör allt utom ligger. Jag gör inget förutom håller låg profil och kramas med L. L är trevlig och seriös i allt hon gör, säger hon. Såväl jobb som fest. Jag tror henne. Vi har känt varann sedan sista timmen på dansgolvet. Eller lär känna snarare. L röker för ofta, är rätt berusad utan att det syns och jag undrar hur länge jag orkar. L säger att hon är less på såna här båtresor. Been there done that. Men har svårt att säga nej. Turkkillens käft går hela tiden. En annan tjej säger knullcontainer. Det stämmer rätt så bra för många av just deras vänner.

Eftersom jag kör tar jag det lugnt. Sista glaset av tre på hela kvällen var typ halv elva. Sen fick det bli vatten vatten och vatten. Det är sjutton timmar innan vi kommer tillbaka. L skall också köra och jag får hejda hennes drickande ibland. Nån måste göra det.

Vi är fyra nattvakare som glider runt på båten och snart är det frukost efter alla fyllediskussioner och rökrumsbesök. Förutom de där huttriga stunderna utomhus på däck elva. Hungriga vargar i flock. Det slutar med mobilmusik i en hytt. Batteriet dör ut.

Går till egen hytt sover två timmar duschar och träffar sedan på mina egna hyttkamrater på väg till taxfree. Där möter vi även en trött L, stackarn skall dessutom på dejt efteråt. Hon ser bra ut mitt i tröttheten, är fint klädd och skiner upp för en stund. Nästan alla har bättre stil privat än på fyllegolvet. Det är lite fascinerande att se folk från kvällen innan gå omkring i taxfree'n efter att ha sett dem i betydligt sämre skick. Jag som varit nykter i stort sett hela tiden. Dom som inte är så fint klädda möter vi i en korridor. Det är turkkillen i mitt tillfälliga partygäng. Han håller låda, tydligt packad med en full öl i handen. Knappt en timme innan stadsgårdskajen. Det är sorgligt.

Vi köar ut. Vi kör hem min kompis ragg och sedan kör jag hem mig själv. Vi kramar hejdå och livet är tillbaka till det normala igen.

Det känns skönt att träffa syrrans kille om än bara en kvart för att prata om det verkliga livet och lämna lite saker avsedda för deras lägenhet. Sen är jag trött på riktigt.