lördag, maj 31, 2008

Stryk borde man ha

Följer min kompis till pendeln. Väl hemma igen minns jag... jävlar.. tidrapportering och enkäten! Loggar in tio i tolv och ställer allt till rätta, tänker jag. Tiden strular så jag tar enkäten först. Det kommer att ta längre tid än jag anat.

Efter några minuter hör jag att det knäpper till på något konstigt sätt. Jag känner inte inte igen ljudet men det kommer inifrån lägenheten. Det kan knastra från fönsterbrädan när isoleringen värms upp vid direkt och kraftigt solljus som det kan vara vissa vackra morgnar. Jag bryr mig inte om ljudet. Försöker istället hinna tidrappa men det går inget vidare. Kan inte komma åt servern, än mindre mindre logga in verkar det som. Kontot låst. Det knäpper lite till bakom mig. Ett tyst litet knaster bara. Jag fattar först inte vad det är. Sedan ser jag strykjärnet. Stående på strykbrädan. Det är en lagom stor chock eller hjärtat i halsgropen upplevelse som blixtrar till. Lika snabbt som jag blev skraj, lika snabbt insåg jag vilken tur jag haft. Att järnet förmodligen inte varit igång hela dagen utan bara sen jag drog igång internet... alltså när jag satte i kontakten till sexpacket på golvet. Uttag för kabelmodem, router, laddare till mobil respektive kamerabatteri, timer till lampa osv. Och strykjärn. Fan fan fan. Det där kunde gått riktigt illa... Sen försöker jag tidrapportera, men det är ömsom vin, ömsom vatten.. "... has been locked out..". Tre timmar senare sitter jag fortfarande vid datorerna men har gett upp. Skall sätta P för detta nu. Provar till slut en gång till. Nu fan kom jag in. Nu skall timjävlarna dit. Och strykjärnet är svalt igen.