söndag, februari 10, 2008

En otroligt fin social helg

Så många timmar och så många sköna...


Så långt hann jag inatt innan jag somnade och datorn hibernerade. Jag minns jag ställde ifrån mig laptopen, borstade tänderna, drog mig in under täcket. Någonstans där vann tröttheten. Minns inte exakt vad jag skulle ha skrivit heller.

Jag hade cyklat omkring med en skidbag hängande i axelrem tvärs över kroppen, via skidsport i abrahamsberg in till alewalds, precis lagom för att komma därifrån vid stängningsdags. Min kropp var för lätt eller så var spannet för hårt. Enklast är att byta skidor för det går inte att äta upp sig över fem kilo på två veckor. Dom var snälla och bytte. Provade ut nya hypersonic. Bara namnet osar total excess of speed. Vikt ett kilo per par, ett kilo för fyra meter längdskidor. Egentligen skulle skidsport slipat belaget men så bad jag dem kolla spannet och si... så det slutade.

Ja, egentligen slutade inget där. Det började istället med promenad från kungsholmen till gamla stan. I en jätteskön men fettfläckig grå munkjacka och t-shirt under. Tur man inte skulle ut på nåt flashigt ställe och hänga in jacka. Hel, men inte helt ren.

Vi kollade på rugby. Inne i värmen på O'Connell's, syster, systers pojkvän och jag. Vi vann inte, för det gjorde den orangefärgade skon åt fransmännen. Helt okej match. På slutet mötte P:s vackra och trevliga vän O upp och vi drog snart vidare över kullerstenarna till nr arton på östra sidan, mycket röd inredning. Där hade dom uselt ölsortiment så det blev istället rödvin åt folket. Nu efteråt inser jag att hela konceptet med bordellvarningsrött hänger ihop på något sätt, måste ha varit baren Le Rouge, men inte höjde den sig över mängden. Med ingelas betyg på bartendrarna ringande i öronen så undrar jag vem som köpt sig tredjeplatsen i nöjesguiden. Gott vin hur som helst.

Jag undrar fortfarande lite smått vilka dom två tokskrattande tjejkompisarna var som brast i skratt för nästan allt som sades. Roligt hade dom ihop och det var högljutt men glatt. Ett givet partypar men inte vårt gäng.

Slutligen hamnade vi på Wirströms via två semlor på seven-eleven för min del. Det var skittrevligt som vi säger i sverige. Hemskt gott och skitkul! Jag är skitdålig på namn men igår hade jag koll... ingela jessica ida dagge men dalmasens namn är glömt. Och ett gäng engelsmän irländare som I underhöll helt ensam. Hon verkar fängsla många. Syster gick tidigare. Vi gick sent. Sist men inte minst en bukfylla på burger king på väg hemåt, till fots mitt i natten. Och hämta skidbag och cykel.

Så var cirkeln sluten. Hur man gör stan ihop med syster och systers pojkvän. Hur jag styr hemåt via hornsberg klockan nolltvå. Hur jag tänker på sommaren när jag ser båtarna vid pampas marina, med ett par skidor i bagen på axeln. Hur jag somnar mitt i bloggen.

Dagen innan, alltså fredag blev det en öl efter jobbet med samma gäng som sist. Samma Bishop's Arms som sist. Och samma vända förbi s-grillen, den här gången som hamburgerkund.

Mycket öl, mycket brittiskt, irländskt och mycket vänskap. Dessutom fyller P år idag så vi ses ännu en gång. Kan en social helg bli så mycket bättre?