söndag, mars 09, 2008

Visning

En aningens regnig dag. Söndag.

Allt startar vid tolv. Sedvanligt söndagsrace. Helgnöje för somliga. Max en kvart per ställe. Lägenhet efter lägenhet. Alla olika. Olika fina och olika läge. Takterass eller ingen balkong alls. Öppen spis är sällsynt. Nybyggt eller fyrtiotal. Olika mäklare. Olika snygga. Sedan jag var ute sist i svängen har det skett en förskjutning mot yngre vackra kvinnliga mäklare. Och unga stiliga manliga också förstås. Alla artiga och korrekta. Alla vill ha namn och telefon.

Snart är det dags att buda. Undrar om jag ens vill, men det är lite kul att få nys om vad kalaset slutar på. I själva verket tänker jag bo kvar tills min egen är värderad. Jag har snabbplanerat färdväg och hinner med sju åtta stycken på knappt två timmar enligt listan. En kvart per ställe. Tidsoptimistlistan. Det kommer att sluta med sex. Alltså lägenheter.

Har sönder lillkamerans batterilucka redan på första visningen, på väg därifrån, letar små grå plastbitar i trapphuset. Känner mig lagom pinsam. Får bli silvertejp framöver.

Ruskigt ojämn kvalitet på läge, utsikt, planlösning, renoveringsbehov, bristande smak, parkering eller ej. Kö eller ej.

Första mäklaren är den enda som tillräckligt iögonfallande lagt fram kompass, tumstock och sånt gör-det-själv-fix som en köpare bör veta, så att man inte kan skylla ifrån sig senare när man betalat för mycket för besvikelsen. Kompass är smart en mulen dag.

Bäst idag var takterrassen bara det blir somrigt ute. Tyvärr får man inte en charmerande mäklardejt på köpet :) Säljaren har fixat fruktskålar pyntade med extragodis. Mintchoklad! Fri halvful utsikt över ån, frontar även mäklarfirmans pappersbilaga. Tvåa var trean på sjuttioåtta nyrenoverad men med snudd på fulaste fasaden i stan. Ser ut som en myndighets kontorslokaler utifrån. Brunlackad aluminium. Inte ens centralt för den som går. En ung mäklarkille utan överdriftiga svar. Trea kom en trea högt upp på andra sidan bällsta, där får man minsann gå över ån. Drygt årsgammalt nybygge, olika tätt mellan husen. Hinner precis till visningsslut och möter lite stressad mäklare av säljande karaktär, enligt mina klädselfördomar, trots allt behåller han lugnet. Ekgolv skall det vara. Tvåan hade fjorton komma sju tjock ekparkett, typ lugnt omslipning varje halvår eller?

Tvärbanan kommer att ge alla nybyggda och intilliggande hus vid ån ett uppsving. Det är nu man skall handla där. Sen ger gallerian än mer fart! Den som känner nån som vill bo där, se till att shoppa nu. Prisökningar att vänta.

Sen iväg till en kompis som jag inte träffat sen augusti. Tar sjätte visningen på väg dit. Fikatajm. Får höra världens strulhistoria om saker man inte kan skriva här av hänsyn till inblandade. Vuxna människor får träffa vem dom vill, men vännens vän har en annan åsikt. Slutligen på väg hem förbi x och visar objektbeskrivningar innan det är extramöte om städoffert, entréportar och gårdsupprustning. Tar bara två timmar denna gång. Funderar på omvisningar, nej det är tidsslöseri, möjligen de jag missade idag. Måste av ren nyfikenhet kolla på en två-å-en-halva i grannhuset på måndag.

2 Comments:

Blogger Joules said...

Ojojoj. Sex visningar och ändå missade du några?

Jag kollade på två, och köpte den första. Men jag visste nog iofs ganska exakt vad jag ville ha.

Och min var värderad precis i dagarna innan.

Trea, ska du bli sambo eller behöver du bara nånstans att ställa flipperspelet, biljardbordet och den där 80-tals baren i svart och krom? ;)

10/3/08 20:06  
Blogger godisgrisen said...

Ja nu är jag befriad från mäklar-sms och bud varenda minut.

Värdering först, sen kanske kolla nytt och sälja själv är planen. Är det värt att flytta tre minuter till ett pris av en miljon extra... fick mig att backa.

Sugen på trea, ingen sambo på gång (tips mottages). Kan göra en oäkta trea med extravägg i vardagsrummets alkov, dock utan fönster. Och vem behöver fönster med dagens fina vårväder ;)

13/3/08 01:23  

Skicka en kommentar

<< Home