tisdag, mars 04, 2008

Antikt puttinuttigt

Det var i helgen jag råkade hamna mitt i antikrundan i tv. Men jag bytte rätt snabbt kanal för jag tål inte folk som är onaturligt inställsamma och tillgjorda på ett överdrivet löjligt sätt för att få programmet att verka intressant. Som de genuina experterna i antikrundan. Det är något med deras röster och utspel som är riktigt overkligt. Någon kanske gillar det. Jag gör det inte. Men jag tycker hon fröken lundberg är charmig på sitt vis. Hon har ett lugnande sätt och utstrålning, lite mer berättarkonst än de fjäskande gubbarna.

2 Comments:

Blogger Joules said...

Jag är av helt annan åsikt i frågan. Antikrundan är ett av dom få programmen jag gillar på tv. För jag gillar att höra om dom ganla konstiga sakerna och deras historia.

Sen finns det nån version av anikrundan på svt24 eller vad det heter, där dom mer tar upp nått specifikt ämne och djuper lite djupare. Om designers och möbeltrender från förr tycker jag är urspännande.

Fast jag gillar ju iofs att flanera runt i allt från antikaffärer till myrorna på helgerna.

Men visst kan jag hålla med om att delen när dom som kommit med sakerna ska spela förvånade och bli superpaffa eller ibland besvikna är kanske inte höjdpunkten i programmet. Det blir lite så där gömma sej i kudden effekt ibland.

4/3/08 22:52  
Blogger godisgrisen said...

Just det där sista, det fåniga är när dom "spelar upp" en fasad av förvåning och förvisso genuint intresse i ögonblicket då ägaren får veta att föremålet är värt bara _litegrann_ bara en sådär femtontusen. Det känns inte äkta även om föremålen är äkta.

Annars är jag själv en liten ekorre ibland och gillar äldre prylar liksom en allvetandes historia om det ena och det andra. En personlig stil med allt annat än ikea-aluminiumgråa stolsben gillar jag.

6/3/08 03:19  

Skicka en kommentar

<< Home