tisdag, mars 04, 2008

Aukland

Eftersom jag var lite ideell i helgen mitt under det osexiga vasaloppet och hade bestämt mig för att se några soltimmar på burken så blev besvikelsen stor när jag ser att hemmahoppet jerry ahrlin skall staka sig fram hela vägen medan norrmännen kör mer klassiskt. Det är inte sol i rutan, det är en norrman som vinner, det är en skittrist producerad sändning och det händer nästan inget exalterande under hela dagen. En stark prestation av jörgen aukland som värdig vinnare bör sägas eftersom han toppar rubriken iaf.

Det blir ett riktigt antiklimax på skidsäsongen om nu inte jobbkonferensen i april ger utlopp för lite schysst vit snö med tillhörande afterski. Undrar bara vart vi ska åka? Det är isklättring, slappa, skidor och sju andra saker vi kan råka ut för. Återstår att se hur mycket sömn som insups under den helgen.

Jag gör mitt och kan återvända hem senare på eftermiddagen. Klockan är redan dags att äta, hittar bara filmjölk&co i kylen.

Det känns som jag är less på olika saker som inte är bra, som inte är som jag vill, som inte är perfekta eller användbara. Varför skall det mesta man finner på nätet ta så förbenat lång tid att vaska fram? Det är massa klickande hit och dit för att läsa sig till en handfull inlägg på skvallerblaskornas tycka-till-sidor, det är pseudonyheter och gammalt skit som bubblar upp till ytan. Och dagens journalister sitter och refererar till översatta fåniga notiser från usa eller så skriver de om kändisar eller knivdåd och våldtäkter. Bara ruttna saker i samhället. Ibland vill jag inte vara en del av det. Men varje morgon på väg till jobbet håller två löp mig underrättad om vad som är absolut viktigast idag. För aftonbladet kanske, inte för mig. Ändå sneglar jag dit som om det inte får missas hur sketet det än är. Mycket skrap på ytan. Mycket mainstream. Det måste vara trist att vara journalist. Sån där kvällstidningsreporter som sitter framför internet och publicerar skräp.

Det finns andra som skriver och som skriver bra. Två av dem vars ord jag mumsar i mig är de min blogg länkar till. Så äre. Jag påminner mig själv om ett citat jag inte minns ursprunget av. Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större. Eller hur det nu var. Det borde kunna omvändas till "att skriva rätt är stort, att skriva fritt är större!" som exempel på allt skrivande som drar till sig blickar. Hahaja men det ju förvisso det som Ab och Ex också gör, skriver lite väl fritt ibland ;)

Idag hade jag till slut lite flyt på jobbet men datorfanskapet snurrar knappt fortare än min egen sirapshjärna. En dryg dag och hemma väntar disk&städ. Har hunnit slentrianäta upp en påse snacksblandning med nötter och annat.

Nu har jag avreagerat mig lite och kan lugnt luta mig tillbaka i soffan och känna att veckan kommer att bli bättre, den kommer att bli bra, kanske riktigt bra för vårsolen har tittat fram mer än förut trots minus i luften och snålblåst. Jag har tränat lite, fått ont i knät och är mentalt i tron att jag är i form. Så får det bli för det känns bäst så!