onsdag, februari 27, 2008

Fullkorn

Axa harmoni danskt fullkornsbröd surdeg osötat. Fyrkantigt färdigskivat. Verkar hålla i evigheter. Fick syn på en påse med bästföredatum nollfyra nollett vilket borde vara fjärde januari eftersom brödet legat länge länge på köksbänken utan att ändra karaktär. Kan knappast vara första april. Helt klart är att innehållet är betydligt äldre än de åtta dagar som hållbarheten är märkt till efter bakningsdatum. Såklart smakade jag en skiva. Inte så pjåkigt för ett så långlivat bröd. Men inget som syrran skall utsättas för när hon hälsar på i helgen.

Så förutom att ha suttit två glada timmar i tele med jag vet vem så hade jag tänkt hinna röja upp i lägenheten nu med mer använda skidprylar och slängvänliga pappershögar än nånsin. Men eftersom jag ligger drygt fyra timmar back på månadens arbetstid lär det bli fredagens kvällsnöje att återfå blanka bestick, lättstädat golv och kladdfria skidor innan ens någon får visa sig i hallen där för övrigt min stöldfria cykel står och blockerar skohyllan. Kaos är ett milt ord.