måndag, mars 24, 2008

Kallt och hostigt

Påskhelg. Kallt ute. Varmt inne. Hostigt och lite rossligt inombords. Trösten är att det är jourvecka, stanna-hemma-helg och en resa till något trevligare ställe hade blivit halvdant med en förkylning i bagaget.

Sen fastnar jag i kvällsblaskans intervju med thorsten flinck, en begåvning men samtidigt så destruktiv. Alltid tragiskt.

Som liten kille fick jag några ord på vägen i livet av min mamma som sade att de flesta genier har levt på gränsen till dårskap eller att genialitet och dårskap går ofta hand i hand. Det kanske stämmer. Hon syftade tex på strindberg vilket var sant. Jag är smart och vill gärna gå hand i hand. Sen gör jag saker jag ångrar ibland. Veckan har varit lite omtumlande och ogenomtänkt, dock utan dårskap hoppas jag.

På tv följer ett reportage om tijuana och gränsen mellan usa och mexico. Mytomspunnet. Film. Gangsters. Amerikas gazaremsa. Men som fått lite skeva fördomar på halsen. Lite kultur och samhällsskildring kan ju inte skada.